ESENTIALE

kilograme de bătrânețe

La început, abia se observă. Hainele devin un pic mai strâmte și ușor-ușor le cumpărați cu o mărime mai mari. Nimic grav, vă spuneți că v-ați împlinit un pic, pe ici, pe colo. Cu trecerea timpului, talia continuă să crească, deși nu ați schimbat nimic la obiceiurile alimentare.

Kilogramele în plus apar frecvent pe parcurs ce oamenii îmbătrânesc, din diferite cauze. Câteodată este de vină dieta sărăcăcioasă, nepotrivită, alteori sedentarismul, moștenirea genetică, factorii sociali, medicamentele sau dezechilibrele hormonale.

Deși creșterea în greutate este inevitabilă cu trecerea timpului, poate deveni și foarte frustrantă. Din acest motiv, este util să înțelegeți de ce se întâmplă una ca asta și ce puteți face.

Inactivitatea fizică și pierderea masei musculare

De câte ori v-ați uitat la copii jucându-se și v-ați spus: „Cât mi-aș dori să mai am atâta energie!” Deoarece copiii aleargă mereu, foarte rar iau în greutate. Chiar și adolescenții care fac sport sau sunt implicați în tot felul de activități sunt slăbuți, în ciuda exploziei de hormoni prin care trec.  Dar după ce terminăm facultatea și ne începem cariera, ajungem să ne petrecem majoritatea timpului stând pe scaun. Pentru că devenim mai puțin activi fizic, caloriile din mâncare ajung să se depoziteze ca grăsime în corp, în loc să se transforme în energie. Această problemă este agravată de pierderea masei musculare – se pierd între 3-5% la fiecare 10 ani după ce trecem de 30 de ani, proces numit sarcopenie.

Stresul

Stresul afectează abilitatea corpului de a optimiza procesarea nutrienților și a alimentelor. Mai mult decât atât, stresul îi impinge pe oameni să mănânce mult și prost câteodată. Când suntem tineri, există o cantitate redusă de stres în viețile noastre. Însă pe parcurs ce îmbătrânim adunăm responsabilități tot mai numeroase, care cresc treptat nivelul de stres. Astfel, pe lângă creșterea în greutate, stresul poate produce mai multe efecte negative, precum deficiențele de învățare sau de memorie, slăbirea sistemului imunitar, creșterea tensiunii sau a colesterolului și chiar boli de inimă.

Declinul hormonilor

Procesul de îmbătrânire este deseori asociat cu scăderea nivelului multor hormoni din organism, precum hormonii de creștere, estrogenul, progestrogenul, testosteronul sau hormonii glandei tiroide. Acest declin natural începe de pe la vârsta de 30 de ani. Până la 65 de ani, hormonii ajung deja sub limita inferioară a indivizilor tineri sănătoși. Structura organismului tinde să se schimbe datorită deficienței de hormoni de creștere – masa musculară și puterea scad, se depune grăsime pe abdomen, apar probleme de somn și tulburări de dispoziție.

În concluzie, pentru a evita îngrășarea odată cu înaintarea în vârstă, trebuie sa fim vigilenți. Mai întâi de toate, trebuie să fim atenți la dietă, care este esențială pentru menținerea unei greutăți normale. Apoi, trebuie să includem activități fizice cât mai dese (nu neapărat mai intense), pentru a menține masa musculară, tonusul și, de ce nu, atitudinea pozitivă. Pe deasupra, trebuie să ne odihnim suficient și să ne oferim cât mai multe momente de relaxare.

Chiar dacă ne va fi din ce în ce mai greu să ne menținem o greutate normală pe măsură ce îmbătrânim, nu trebuie să renunțăm. Cu activitățile și cunoștințele necesare, plus puțină perseverență, putem să luptăm cu ușurință împotriva kilogramelor în plus, indiferent de vârstă.

 

Articole pe aceeași temă

0 Ganduri

Raspunde